Totuus paljastuu – Kohti MM-kisoja

Kohta ne on jo ovella. Kisat, jota suomalainen urheilukansa on odottanut kieli pitkällä. Kisat, jonne koko hiihtomaailman kerma kokoontuu. Kilpailu on kovaa ja armotonta,  kun taistellaan MM-mitaleista, mutta näissä karkeloissa mekin olemme mukana  taistelemassa maailman parhaita vastaan. Umpihankihiihdon MM2017.

Kilpailu on kovaa ja armotonta,  kun taistellaan MM-mitaleista, mutta näissä karkeloissa mekin olemme mukana  taistelemassa maailman parhaita vastaan.
Syksystä asti ollaan treenattu kovaa tai no ainakin treenattu helmikuun kisat mielessä. Treenimuotona on ollut uintia, pyöräilyä, jääkiekkoa, sählyä, juoksua, kävelyä, liikkuvuusharjoittelua ja lihaskuntoharjoittelua. Kerran olen käynyt hiihtämässäkin. Sukset mallia SA int 86 ovat tallessa ja hyvässä iskussa.   Voi siis sanoa, että kaikki on valmista tulevaa koitosta varten.
Weela umpihanki
Vain jäljet seurana hiihtolenkillä
Treenikauden alussa teimme kuntotestin, jolla testasimme lähtötasoamme ja nyt harjoituskauden loppupuolella uusimme testin. Kehitystä oli tapahtunut niin lihaskunto kuin liikkuvuuspuolellakin, mutta kestävyyskunto oli jopa hieman taantunut. Olisi ehkä pitänyt tehdä toinenkin hiihtolenkki. Mutta ehtiihän sitä kisoissa sitten hiihtämään…
Testi oli raskas. Ensin liikkuvuustestit, jossa huomasin rautakangen muuttuneen kuminauhaksi. On sen muuten huomannut käytännössäkin. Nykyään voin jopa istua lattialla kaatumatta selälleni tai tukematta käsilläni. Liikkuvuuden jälkeen oli lihaskunto osuus. 20m juoksu, 5loikka, penkkipunnerrus 35kg / 1min, vatsalihaskestävyystesti 5min, leuanveto ja lopuksi 3000m juoksu. Sen jälkeen puhallus, suihku ja tehokas iltapäivä töissä. Olo oli kuin jyrän alle jääneellä.
Kuntotesti_Weela
Väsy painoi testin jälkeen
Nykyään voin jopa istua lattialla kaatumatta selälleni tai tukematta käsilläni.

Tulokset paranivat monessa lajissa mm. vatsalihakset 291–>326, leuanveto 12–>14, penkkipunnerrus 33–>34. Liikkuvuudessa eteentaivutukseen tuli 7cm lisää, sivutaivutukseen 3 cm ja lantion kiertoon 13 cm. Oli mahtavaa saada konkreettinen havainto tehdyn työn tuloksista!

Penkkipunnerrus_Weela
Minuutti aikaa ja niin monta toistoa kuin jaksaa. Painoa 35 kg.

 

Vatsalihakset_Weela
Viiden minuutin vatsalihastesti. Oli muuten pitkiä minuutteja.
Harjoittelu on ollut mukavaa. On ollut tavoite, jota varten harjoitella ja treeniohjelma, jota noudattaa, niin homma on mennyt kuin itsestään. Kestävyyslenkkejä on jäänyt jonkin verran välistä pimeyden, pakkasen, reissujen ja muiden hyvien syiden vuoksi, mutta eihän se kestävyyspuoli hiihtokisoissa olekaan niin tärkeää. Weela on pitänyt huolen lihaskunnosta. Ei ole tarvinut syitä haeskella, treeniä on tullut niin töissä kuin kotonakin.
Weela_irvistys
Treeni on välillä vaatinut pientä irvistystä
Nyt sitten vain herkistellään, tankataan ja hiotaan sotasuunnitelmat valmiiksi. Kaikki muu on tehty.  Usko on kova, että kulta tulee Suomeen.
Niinkuin suomalaiset urheilijat aina, niin mekin: ”Tehdään parhaamme ja katotaan mihin se riittää”.
-Miikka
Ps. Weela on esillä kisojen avajaisissa. Tervetuloa kokeilemaan, mistä se jerkku on peräisin.

Vastaa